Teleporady dla dzieci

Teleporada lekarska dla dzieci – szybka forma kontaktu z pacjentem

Przed pandemią porada lekarska online za pośrednictwem połączenia telefonicznego nie była praktykowana przez lekarzy żadnej specjalności. Podczas walki z epidemią kontakt pacjenta z lekarzem w formie e-wizyty stał się niemal normą. Dziś, kiedy prawdopodobnie nie grozi nam już tak znacząca fala zachorowań, jakie miały miejsce w latach 2020-2021, kontakt z lekarzem w formie teleporad pozostał zachowany i stał się w zasadzie równoprawny stacjonarnej wizycie lekarskiej w gabinecie. Równie popularne jak e-wizyty dla dorosłych są medyczne teleporady dla dzieci, na które umówisz się korzystając z oferty enel-sklep.

Czym jest teleporada?

Teleporady lekarskie to stosunkowo nowy sposób kontaktu z przedstawicielami zawodów medycznych. W czasie pandemii koronawirusa, zwłaszcza w początkowej fazie i w okresach wzmożonych zachorowań na Covid-19, dostęp do lekarzy specjalistów oraz podstawowej opieki zdrowotnej był bardzo ograniczony. Z tego powodu konieczność zredukowania świadczeń stacjonarnych doprowadziła do rozwoju telemedycyny. Ta forma kontaktu wydawała się szczególnie słuszna w przypadku dzieci i seniorów, choć dość szybko okazało się, że dzieci zwykle przechodzą zakażenie wirusem SARS-CoV-2 łagodnie, a często nawet bezobjawowo, co w późniejszym czasie spowodowało nieznaczne ograniczenie korzystania z teleporad pediatrycznych, a znaczne – w zakresie teleporad w przypadku chorób przewlekłych.

Mimo to, konsultacje w formie teleporady bez konieczności wychodzenia z domu to opcja, z której chętnie korzystają pacjenci. Zdalne wizyty lekarskie najczęściej odbywają się w formie rozmowy telefonicznej, ale niektórzy lekarze wykorzystują również czat, popularne komunikatory lub programy do wideokonferencji. Przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych w formie innej niż wizyta stacjonarna, lekarz jest zobowiązany przestrzegać wytycznych zawartych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, a także kolejnych aktów zmieniających. Konsultacja lekarska w formie innej niż kontakt bezpośredni musi odbywać się zgodnie z określonymi zasadami i nie może być przypadkowa. Przed przystąpieniem do teleporady, pacjent umawia wcześniej termin spotkania, a także potwierdza swoją tożsamość podczas rejestracji oraz w trakcie samej konsultacji medycznej.

Czy każdy lekarz specjalista udziela teleporad? Kiedy konieczna jest bezpośrednia wizyta?

Zdalna konsultacja lekarska to sposób na zaoszczędzenie czasu oraz zapewnienie ochrony przed zakażeniem chorobami, na które pacjent mógłby się narażać podczas wizyty w gabinecie lekarskim. Jednak nie wszystkie przypadki chorobowe można leczyć pomijając kontakt bezpośredni. W niektórych sytuacjach konieczna jest osobista wizyta u specjalisty. Lekarz nie będzie w stanie udzielić pomocy medycznej online bez badania fizykalnego czy aparatury diagnostycznej w przypadku takich schorzeń jak np. skręcenie kostki, czy złamanie ręki. E-wizyta może również okazać się niewystarczająca w przypadku pogorszenia stanu zdrowia. Niemniej jednak teleporady mogą zmniejszyć liczbę wizyt nie tylko u lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, ale również u lekarzy specjalistów, co z pewnością jest korzystne dla pacjentów.

Kiedy warto skorzystać z teleporady?

Umów się z dzieckiem na udzielenie teleporady dla dzieci zamiast tradycyjnej wizyty, jeśli:

  • podejrzewasz, że dziecko jest zakażone wirusem SARS-CoV-2,
  • potrzebujesz recepty na leki lub zlecenia na wyroby medyczne, a dziecko jest w trakcie leczenia lub potrzebuje produktów żywieniowych wydawanych na receptę,
  • potrzebne ci kolejne zaświadczenie lekarskie o sprawowaniu opieki nad dzieckiem , a specjalista może stwierdzić bez wizyty w przychodni czy poradni POZ lub specjalistycznej, że stan zdrowia dziecka nie pozwala na twój powrót do pracy.

Teleporada dla dzieci – wizyta u pediatry. Jak się do niej przygotować?

Przed planowaną konsultacją należy zapewnić sobie wygodne warunki do rozmowy. Warto przygotować PESEL dziecka, swój dowód osobisty oraz wszelką potrzebną dokumentację medyczną. Przydatne będzie też stworzenie notatek z tematami, które chcesz poruszyć podczas konsultacji. W przypadku potrzeby uzyskania zaświadczenia o opiece nad dzieckiem, potrzebny będzie  NIP pracodawcy. Dodatkowo, należy zadbać o wcześniejsze naładowanie telefonu lub podłączenie go do ładowarki, aby uniknąć utraty połączenia podczas e-wizyty. W przypadku starszych dzieci, warto przygotować je do wizyty w formie zdalnej – poprosić o opisanie swoich objawów i dolegliwości, a także oczekiwań dziecka, co do planowanej wizyty.

Porada medyczna bez wychodzenia z domu. Jak przebiega konsultacja z pacjentem?

Przed każdą teleporadą lub konsultacją lekarską przez internet, konieczna jest identyfikacja pacjenta, żeby lekarz mógł mieć pewność, że rozmawia z właściwą osobą. W przypadku  nieletnich, identyfikacja dotyczy także rodziców dzieci. Kolejnym etapem jest wywiad z pacjentem lub rodzicem. Jeśli lekarz ma dostęp do dokumentacji medycznej, wyników badań czy dokumentów przychodni, zapozna się z nimi przed lub w trakcie porady udzielonej zdalnie. W trakcie rozmowy pacjent może otrzymać diagnozę lub co najmniej wstępną diagnozę, a także elektroniczne skierowanie na badanie lub e-receptę na leki. Jeśli jest taka potrzeba, lekarz wystawi zaświadczenie o opiece nad dzieckiem dla pracodawcy.