TELEPORADY

Konsultacje online – kiedy i jak skorzystać z teleporady lekarskiej?

Teleporady lekarskie do stosunkowo nowa forma kontaktu z przedstawicielami zawodów medycznych. Dostęp do lekarzy specjalistów, a nawet lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej w czasie pandemii koronawirusa w początkowej fazie, a następnie w okresach wzmożonych zachorowań na Covid-19 był bardzo ograniczony. Konieczność zredukowania świadczeń stacjonarnych zaowocowała rozwojem telemedycyny.

Przed pandemią porada lekarska online za pośrednictwem połączenia telefonicznego nie była praktykowana przez lekarzy żadnej specjalności. Podczas walki z epidemią kontakt pacjenta z lekarzem w formie e-wizyty stał się niemal normą. Dziś, kiedy prawdopodobnie nie grozi nam już tak znacząca fala zachorowań, jakie miały miejsce w latach 2020-2021, kontakt z lekarzem w formie teleporad jest w zasadzie równoprawny w stosunku do stacjonarnej wizyty lekarskiej w gabinecie.

Czym jest wizyta u lekarza online?

Konsultacja lekarska online, nazywana również e-wizytą czy telekonsultacją, to forma kontaktu z pacjentem bez konieczności wychodzenia z domu. Najczęściej zdalna wizyta przyjmuje formę rozmowy telefonicznej, ale niektórzy lekarze korzystają również z czatu czy popularnych komunikatorów albo programów do wideokonferencji. Żeby udzielić świadczenia zdrowotnego w formie innej niż wizyta stacjonarna, lekarz zobowiązany jest do przestrzegania wskazań zawartych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej oraz w kolejnych aktach zmieniających.

Warto podkreślić, że forma konsultacji lekarskiej nie obejmująca kontaktu bezpośredniego nie może być dowolna i musi przebiegać zgodnie z pewnymi zasadami. Telekonsultacja wymaga wcześniejszego umówienia terminu spotkania, a także potwierdzenia tożsamości pacjenta zarówno podczas rejestracji, jak i teleporady medycznej.

Czy każdy lekarz specjalista przyjmuje online?

Zdalna konsultacja lekarska to oszczędność czasu, a także forma zabezpieczenia przed zachorowaniami, na które pacjent mógłby być narażony podczas wizyty w gabinecie lekarskim. Nie zawsze jednak telemedyczna forma kontaktu jest możliwa. Niektóre objawy chorobowe wymagają osobistej wizyty u specjalisty. Trudno oczekiwać od lekarza, że udzieli pomocy medycznej online w przypadku np. skręcenia kostki czy złamania ręki. Mimo pewnych ograniczeń, dzięki teleporadom można zmniejszyć liczbę wizyt nie tylko u lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, ale nawet u lekarzy różnych specjalizacji.

Kiedy warto skorzystać z teleporady?

Umów się na teleporadę, jeśli:

  • podejrzewasz, że jesteś zakażony wirusem SARS-CoV-2,
  • potrzebujesz recepty na leki lub farmaceutyki, a jesteś w trakcie leczenia,
  • potrzebne ci kolejne zwolnienie lekarskie, a specjalista może stwierdzić bez wizyty w przychodni czy poradni, że twój stan zdrowia rzeczywiście nie pozwala na powrót do pracy (np. przy złamaniu nogi),
  • potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia.

Teleporada – jak się do niej przygotować?

Przed terminem konsultacji należy zapewnić sobie komfort rozmowy. Trzeba również przygotować PESEL, a także wszelką potrzebną dokumentację medyczną. Warto zanotować sobie w punktach, o czym chcesz powiedzieć lekarzowi. Jeśli potrzebujesz e-zwolnienie z pracy, miej pod ręką również NIP pracodawcy. Nie zapomnij o wcześniejszym naładowaniu telefonu, albo podłączeniu go do ładowarki tak, żeby nie utracić połączenia podczas e-wizyty.

Konsultacja lekarska w formie e-wizyty. Jak przebiega teleporada?

Teleporadę czy konsultację lekarską przez internet za pośrednictwem różnych środków komunikacji, poprzedza zawsze identyfikacja pacjenta. Lekarz musi mieć pewność, że rozmawia z odpowiednią osobą. Kolejny etap to wywiad z pacjentem. Jeśli lekarz dysponuje dokumentacją medyczną, która znajduje się w jego dokumentach lub dokumentach przychodni, a także wynikami zleconych wcześniej badań, na pewno zapozna się z nimi przed lub w trakcie teleporady. W trakcie konsultacji z lekarzem pacjent może spodziewać się diagnozy, albo przynajmniej wstępnej diagnozy. Może również otrzymać elektroniczne skierowanie na badanie czy e-receptę na leki i ezwolnienie (elektroniczne L4).